Historie SVDGK

Het is inmiddels al weer een paar jaartjes geleden dat ik in een kroeg ter plaatse in gesprek raakte met Charly. Charly was fan van Haarlem en een fanatieke fan. Toen de club dreigde te verdwijnen was Charly dag en nacht in touw om de ondergang te voorkomen. Helaas voor hem mocht het niet baten.

Ten tijde van ons gesprek speelde dat echter nog niet allemaal. Hij vroeg mij van welke club ik fan was. Ik antwoordde hem dat ik FC Twente supporter ben en dat al heel lang. “Maar dat zal jou wel niets zeggen” voegde ik er aan toe.

Hij begon geheimzinnig te glimlachen en zei : “Oh nee, ik weet nog precies de opstelling uit mijn hoofd van Fc Twente in de jaren zeventig, Cees van Iersel, Epi Drost, Kalle Oranen, Theo Pahplatz…..” en hij ging maar door.

Ik stond met mijn bek vol tanden en luisterde vol ongeloof naar zijn parate kennis van FC Twente: de spelers, de wedstrijden, de stadions. Zoiets had ik hier in het dorpje aan de kust nog nooit meegemaakt. Een geboren en getogen Haarlemmer die alles wist over mijn cluppie.

Normaliter als er hier over voetbal wordt gesproken gaat het over Ajax, Feyenoord, AZ en PSV en ook wel over Twente in het kampioensjaar of als ik als Tukker toevallig aanwezig ben.

Dan is het echter meer in de trant van : “Ach, jullie stellen niets meer voor, houden het toch niet vol of hebben weer met mazzel gewonnen”. Het gebruikelijke gejen van supporters van verschillende clubs onderling, waarbij er de laatste jaren toch veel meer respect doorklinkt dan voorheen.

Er gaat echter toch niets boven een biertje drinken en lekker ouwenelen over je voetbalclub met mede Twente fans. Het praat zoveel makkelijker als de anderen precies weten over wie je het hebt als je een naam als Bajrami of zo laat vallen.

Als Twentesupporter woonachtig in het westen van het land(e.o) heb je verder te maken met een aantal zaken waar je tegen aan kunt lopen en die het lastiger maken om je club zoveel mogelijk live aan het werk te zien. Ik noem het niet op tijd terug kunnen komen als je met het openbaar vervoer reist, geen lekker biertje kunnen drinken als je met de auto reist, vaak als enige Twente fan in een café ter plaatse naar een wedstrijd kijken etc.

Nadat ik weer eens gestrand was met het openbaar vervoer, na een wedstrijd in de Grolsch Veste bezocht te hebben, rijpte bij mij het idee om een supportersvereniging voor Twente fans in het westen van het land op te gaan richten.

Na een oproep op het forum van FC Twente.net kwamen er al snel een behoorlijk aantal reacties binnen. Op 14 januari 2012 werd het eerste bestuur gekozen en een ‘plan de campagne’ opgesteld. Het leuke is dat er tal van mensen hun bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen van de SV. Ik noem het ontwerpen van het logo, het opzetten van de website. We zijn nu een officiele supportersvereniging van FC Twente, na een jaar ons bewezen te hebben als aspirant supportersvereniging.

Nu wij een officiele supportersvereniging van FC Twente zijn geworden, hebben wij het recht op een bepaald percentage van de kaarten voor uitwedstrijden. Ook zullen wij aanwezig zijn bij het kwartaaloverleg tussen FC Twente en de officiele supportersverenigingen.

Samen zorgen we ervoor dat SV De Gouden Korenaren naamsbekendheid krijgt door het gehele land!

Frans van Buren